tap to open sidebar
tap to close sidebar

Învață Gustul

Zahărul brun este mai sănătos: mit sau adevăr?

Zahărul brun este mai sănătos: mit sau adevăr?

30 mai 2017 comentarii

Deseori auzim că zahărul brun este mai bun pentru noi decât cel alb, având un conţinut mai ridicat de substanţe naturale. În timp ce zahărul brun poate conţine alţi nutrienţi esenţiali decât zahărul alb, nu este neapărat sănătos.

Cum este obţinut zahărul?

În fabrică, trestia tăiată este transformată în ”tăiţei”, fiind apoi presată mecanic. Lichidul rezultat este limpezit prin adăugare de var, lăsat un timp pentru a se precipita o parte din elementele străine zahărului, după care este fiert în atmosferă parţial vidată până când se îngroaşă, devenind ca un sirop de culoare brună din cauza impurităţilor concentrate. Pe măsură ce apa se evaporă, soluţia ajunge să fie suprasaturată, aşa că zahărul nu mai poate rămâne în stare dizolvată şi se transformă în cristale. Cristalele umede sunt apoi învârtite în centrifugă – un cilindru perforat, asemănător cu cel din maşinile voastre de spălat care evacuează apa pe parcurs, numai că în acest caz este evacuat un reziduu siropos, numit melasă. Înăuntru rămâne zahărul brun, încă umed, ce conţine fermenţi, mucegaiuri, bacterii, fibre şi tot felul de alte rămăşiţe. Aceste este adevăratul zahăr brut.

Aceste este ulterior expediat la o staţie de rafinare, unde este purificat prin spălare, redizolvare, fierbere pentru recristalizare şi încă două centrifugări, care îl clarifică progresiv, lăsând în urmă melasa concentrată.

Ce este zahărul brun?

Atunci când zahărul este rafinat prin trei cristalizări succesive, totul în afară de zaharoză rămâne în urmă, în melasă. De orice tip ar fi, zahărul brun rezultat în etapele intermediare ale procesului, fiind mai puţin rafinat, este mai aromat datorită urmelor de melasă pe care la conţine. Cu toate acestea, multe dintre tipurile de zahăr brun comercializate azi în magazine sunt obţinute mai degrabă prin amestecarea zahărului alb cu melasă.

Este zahărul brun mai bun?

Melasa şi zahărul brun conţin mai mulţi nutrienţi esenţiali decât zahărul alb, deci alegerea zahărului brun în locul celui alb este mai sănătoasă din punct de vedere tehnic. De exemplu, o lingură de melasă este o sursă bună de potasiu alimentar şi oferă cantităţi mici de vitamine de calciu, magneziu şi vitamina B. Cu toate acestea, cantităţile pe care le conţine sunt prea mici pentru a avea vreun beneficiu real pentru sănătate.

Aşadar, dacă într-o reţetă alegeţi să folosiţi zahăr brun, un pic mai aromat, este o chestiune care ţine doar de gust.

zahar zahar brun