tap to open sidebar
tap to close sidebar

Testează-ți gustul

Alimentele picante, din antichitate până în prezent. Efectele asupra creierului
HOT

Alimentele picante, din antichitate până în prezent. Efectele asupra creierului

8 sep 2016 comentarii

Se vehiculează multe teorii despre mâncărurile picante, însă nu multe sunt şi susţinute ştiinţific.

Alimentele picante fac parte din dieta oamenilor încă din antichitate, când grecii şi romanii au dat valoare monetară boabelor de piper.

Deşi se vehiculează multe lucruri despre mâncărurile picante, nu multe dintre teorii sunt şi susţinute ştiinţific. Se ştie că stimulează circulaţia şi cresc temperatura corpului, însă mai au şi alte efecte.

Mai întâi de toate, alimentele picante sunt considerate bune pentru a stimula apetitul prin activarea fluxului de salivă şi a sucurilor gastrice – un efect important nutriţional pentru persoanele din zonele tropicale, unde căldura apăsătoare acţionează ca un inhibitor asupra poftei de mâncare.

Ardeiul iute, în special (chili), produce o senzaţie de arsură la nivelul pielii şi mucoaselor, inclusiv în interiorul gurii. Pentru neiniţiaţi, un ardei relativ iute poate deveni intolerabil şi poate provoca chiar apariţia de vezicule la nivelul buzelor şi limbii.

Howard Hillman, autorul cărţii ''The Cook's Book'', recomandă, în cazul în care vă ia gura foc de la un ardei prea iute, să mâncaţi pâine sau orez. Dacă beţi apă sau alt lichid,  împrăştiaţi capsaicina în toată gura, amplificând senzaţia de arsură.

Mai mult decât atât, pentru ţesuturile care nu sunt aflate la nivelul gurii, senzaţia produsă de capsaicină (chimicala iritantă din ardeiul iute) poate fi foarte dureroasă. Atunci când pregătiţi ardei, este recomandat să purtaţi mănuşi de cauciuc sau să aveţi la îndemână un prosop de hârtie sau folie de plastic. Degetele care au manipulat ardeiul iute ar trebui să fie bine spălate şi păstrate în afara ariei ochilor şi a altor ţesuturi sensibile, inclusiv cele ale regiunii pelvine. În cazul în care se întâmplă să ajungă capsaicină pe ţesuturile sensibile, clătiţi rapid cu multă apă pentru a reduce iritaţia.

Dr. Arnold Levy, medic gastroenterolog în Washington şi vicepreşedintele Societăţii Americande de Boli Digestive spune în exclusivitate pentru NY Times: „Cofeina şi alcoolul sunt iritanţi gastrici; fructele citrice sunt acide şi pot irita esofagul inferior; ciocolata, menta, nicotina, alcoolul şi alimente grase pot relaxa sfincterul esofagian inferior, muşchiul dintre esofag şi stomac, şi pot provoca arsuri la stomac, dar legat de alimentele picante nu există nicio informaţie 100% concretă, verficată.”

Un alt beneficiu al alimentelor picante este starea de bine pe care o oferă organismului la scurt timp după ingerare. Gustul picant este perceput ca o senzaţie de durere. Capsaicina se “leagă” de proteine sau de receptorii de durere din celulele nervoase aflate în mucusul membranelor din nas şi gură. Impulsul nervos produs în acest fel ajunge prin nervul trigemen în creier, creând o senzaţie de arsură dureroasă.

Aceiaşi receptori reacţionează la căldură, aşa că, atunci când mâncăm alimente picante calde, efectul este şi mai intens. Pentru a diminua senzaţia de arsură dureroasă, organismul eliberează endorfine. Şi, de aici, starea de bine pe care o poţi obţine mâncând pur şi simplu un ardei iute sau punând un praf de chilli sau fulgi de chilli pe ceea ce mănânci.

Citiţi mai multe despre efectele alimentelor picante pe www.CSID.ro

alimente picante mâncare picantă